Tips og Tricks

Har du brug for nogle tips og tricks om tænder, tandbørstning og sundhed. Her lægger relevante links om f.eks. tandfrembrud, suttevaner, tandbørstning og syreskader.

10 gode råd om tænder, tandbørstning og sundhed

  • Begræns indtagelsen af sukker. Meget sukker kan forårsage huller, sygdomme, fedme, hyperaktive børn og søvnforstyrrelser.

  • Hjælp dit barn med tandbørstningen til det er ca. 12 år. Motorikken er først udviklet i den alder, til at barnet kan ramme alle flader på tanden korrekt.

  • God grundig børstning 1 gang i døgnet er bedre en 3 dårlige. Lad evt. børnene børste selv om morgenen, hvor alle har travlt, de skal også øve sig, og lad en voksen børste grundigt om aftenen.

  • Indøv gerne tandtråd mellem kindtænderne, så snart det er muligt. Det er med til at mindske risikoen for huller mellem tænderne, og giver en god vane til resten af livet.

  • Giv dit barn gode sunde vaner med i ”rygsækken”, både med kost og hygiejne.

  • Overfør ikke dine behov til dine børn. Fordi vi voksne ikke kan spise havregryn, drikke the m.m. uden sukker, kan børn udmærket lære fra starten, at spise det uden. Hvis vi ikke lærer dem at bruge sukker på/i, er det helt naturligt for dem uden.

  • Børn under 3 år bør ikke indtage sukker ud over den normale kost. Der er rigeligt sukker i frugt, brød og grøntsager, der dækker deres behov.

  • Kroppen har brug for noget sukker hver dag, men også for voksne er der nok sukker i den daglige kost, og vi behøver ikke det hvide/brune sukker hver dag. Hold fest og hverdag adskilt.

  • Lav en aftale i hjemmet om en slikdag. Det er bedre at begrænse indtagelsen til 1 dag ugentlig end at ”småspise” hele ugen

  • Hvis det skal være usundt, så vælg med omhu.
    Vælg eksempelvis slik, som er hurtigt væk fra tænderne, vingummi, is og chokolade er hurtigere væk end slikkepind og bolsjer.